این سایت در ستاد ساماندهی ثبت شده و تابع قوانین جمهوری اسلامی میباشد.

زنان عربستان سعودی برای نخستین بار اجازه یافتند که بدون نیاز به یک قیم مرد گذرنامه بگیرند و به خارج از این کشور سفر کنند.

بنابر این حکم حکومتی جدید از این پس زنانی که حداقل ۲۱ سال دارند می‌توانند شخصا برای دریافت گذرنامه اقدام کنند و برای سفر به خارج از عربستان هم نیازی به اجازه و یا همراهی یک مرد ندارند.

در حکم حکومتی جدید که روز جمعه (اول اوت) صادر شده زنان همچنین به حق ثبت ازدواج یا طلاق و تولد نوزاد دست یافتند.

در این حکم همچنین حق اشتغال زنان در نظر گرفته شده به طوری که بنابر قانون جدید همه شهروندان عربستانی حق اشتغال دارند و کارفرمایان نمی‌توانند میان متقاضیان به علت جنسیت، سن یا محدودیت جسمی تبعیض قایل شوند.

تا پیش از این حکم زنان در عربستان باید برای درخواست گذرنامه و یا سفر خارجی از یک مرد که قیم قانونی آنها بود اجازه می‌گرفتند. این قیم می‌توانست پدر، همسر، برادر و یا یک مرد از اعضای اصلی خانواده آنها باشد.

این حکم در ادامه اصلاحات اجتماعی و تسهیل حقوق زنان در عربستان سعودی است که محمد بن سلمان، ولیعهد جوان این کشور از زمان بر مسند نشستن قول آنها را داده بود و وعده کرده بود که کشورش را به سوی “یک جامعه باز” سوق دهد.

محمد بن سلمان وعده داده که اقتصاد عربستان را تا سال ۲۰۳۰ متحول کند و برای این کار مشارکت زنان در بازار کار را هم مد نظر قرار داده است.

با وجود این، در یک سال و چند ماه گذشته ماجرای فرار زنان جوان از عربستان سعودی و پناه بردن آنها به کانادا به علت “بدرفتاری و تحت ستم قرار گرفتن به علت زن بودن” افکار عمومی جهان را به سوی خاندان سلطنتی در ریاض جلب کرده بود.

نهادهای حقوق‌بشری جهان عربستان‌سعودی را یکی از ناقضان عمده حقوق زنان می‌دانند و می‌گویند با زنان در این کشور به عنوان “شهروندان درجه دو” برخورد می‌شود.

Array
00:00
00:00
تفریحی - سرگرمی بدون نظر 606 views

نظر خود را بنویسید

نظر شما پس از تایید مدیریت درج خواهد شد

هنوز نظری ثبت نشده است ، اولین نفری باشید که نظر میدهید !