این سایت در ستاد ساماندهی ثبت شده و تابع قوانین جمهوری اسلامی میباشد.
 کتاب اهرام مصر

کتاب اهرام مصر

:: مشخصات کتاب

نام کتاب: اهرام مصر
نویسنده: تیم مک‌نیس
ترجمه: رشاد مردوخی
زبان کتاب: فارسی
فرمت: PDF
تعداد صفحات: ۱۰۷ صفحه
حجم فایل: ۵ مگابایت

فهرست

پیش‌گفتار
تاریخ‌های مهم در بنای اهرام مصر
مقدمه
فصل اول: ساختن از کف صحرا
فصل دوم: سفر به دنیای پس از مرگ
فصل سوم: تدارک بنا
فصل چهارم: نخستین مرحله‌ی ساخت
فصل پنجم: مراحل نهایی بنا
پی‌گفتار
نمایه

 

مقدمه

 این بناهای باستانی به اشکال و اندازه‌های مختلف بودند. برخی از آنها برای مقبره‌ی شاهان مهم برپا شده بودند. برخی هم معابدی بودند که در آنها مراسم قربانی، از جمله قربانی کردن انسان، انجام می‌گرفت. این هرم‌های باستانی اغلب از سنگ ساخته شده بودند، ولی برخی هم از آجر و حتی تلی از خاک درست می‌شدند.

بزرگ‌ترین نمونه‌های این هرم‌های باستانی در فلات جیزه، در حاشیه‌ی صحرای غربی مصر قرار دارند. سه هرم عظیم با ده‌ها متر ارتفاع بر چشم‌انداز دره‌ی نیل در غرب قاهره، پایتخت مصر، مشرف هستند. هرم‌های جیزه بیش از چهار هزار سال قبل ساخته شده‌اند، ولی هنوز تمام دنیا را به حیرت و شگفتی می‌اندازند. باربارا مرتز مورخ در کتاب معابد، مقابر و هیروگلیف، می‌نویسد: «شکل هرم زیبایی بی‌پیرایه‌ای دارد، و رنگ طلایی سنگ‌ها با تغییر نور خورشید جلوه‌های مسحورکننده‌ای می‌گیرد. ولی این زیبایی هرم بزرگ نیست که بسیاری کسان را به تحیر می‌اندازد، بلکه تا حدی اندازه‌ی آن است – دو و نیم میلیون قطعه سنگ، هر کدام به وزن دو و نیم تن، بنایی را تشکیل داده‌اند که زمینی معادل مجموع سطوح کلیساهای جامع فلورانس، میلان، سنت پیتر، سنت پل و کلیسای وست‌مینستر را پوشانده است.»

اهرام جیزه فقط کوه‌های سنگی بزرگ نیستند. این‌ها آرامگاه‌های مقدس سه فرعون مصر و هسته‌ی مرکزی مجموعه‌ای پیچیده شامل هرم‌های کوچک‌تر برای همسران و اشراف‌زادگان هستند.

ساخت سه هرم نیازمند طرح و نقشه‌ی اساسی، سازه و مهندسی دقیق، ریاضیات بسیار پیچیده – از جمله هندسه‌ی پیشرفته – و هزاران کارگر برای کار زیر آفتاب سوزان صحرا بود. برای هر هرم، مصریان باستان میلیون‌ها قطعه سنگ آهک، هر کدام به وزن چندین تن، استخراج کردند. این سنگ‌ها را هم تا جایگاه ساخت بنا حمل کردند، که اغلب صدها کیلومتر دورتر بود. از آنجا که مصریان باستان از چرخ استفاده نمی‌کردند، جابه‌جا کردن سنگ‌ها کار طاقت‌فرسای ده‌ها هزار کارگر را لازم داشت. این سنگ‌ها چنان دقیق برش داده می‌شدند که وقتی کنار هم قرار می‌گرفتند، تیغه‌ی نازک چاقو نمی‌توانست از میان آنها بگذرد.

کار ساخت اهرام به اندازه‌ی خود آنها اهمیت داشت، چون مصریان باستان فراعنه را به دیده‌ی خدایان می‌نگریستند و کار ساخت مقبره برای آنها مقدس می‌نمود. نویسنده‌ی انگلیسی، پ. هـ . نیوبای، که زیاد درباره‌ی زندگی مصریان نوشته است، دلیل اصلی ساخت هرم‌هایی مثل اهرام جیزه را چنین بیان می‌کند: «نگاه به اهرام به عنوان سازه‌هایی احمقانه برای ارضای خاطر پادشاه، و مورد نفرت صدها هزار کارگری که سال‌ها برای آن عرق ریخته‌اند، اشتباه است. این کاری مقدس بوده است. این بناها شیوه‌ی شناخت مصریان باستان از کیهان (جهان) است. ارزش چنین کاری کم‌تر از ساخت کلیساهای جامع قرون وسطی توسط مسیحیان نبوده است.»

کار ساخت این برج‌های عظیم چنان بوده است که همواره جزو عجایب هفتگانه‌ی جهان به شمار می‌رفته است. جالب‌تر این که در فهرست این بناهای یادگاری، اهرام تحسین‌برانگیز جیزه تنها مورد از عجایب هفتگانه است که هنوز بر جای مانده‌اند.

Array
00:00
00:00
تفریحی - سرگرمی بدون نظر 663 views

نظر خود را بنویسید

نظر شما پس از تایید مدیریت درج خواهد شد

هنوز نظری ثبت نشده است ، اولین نفری باشید که نظر میدهید !