این سایت در ستاد ساماندهی ثبت شده و تابع قوانین جمهوری اسلامی میباشد.

یک نهنگ سفید از نوع بِلوگا که تجهیزات مخصوصی به بدنش بسته شده بود و احتمال داده شده که از سوی نیروی دریایی روسیه تربیت شده باشد، در سواحل قطبی نروژ پیدا شد.

متخصصان نروژی با اعلام این مسئله گفتند که “افسار مخصوص” این نهنگ تجهیزاتی داشت که برای نصب دوربین‌های ویژه زیر آب از آن استفاده می‌شود و به گفته آنها بر اساس نشان روی آن،‌ این افسار ساخته شهر سن‌پترزبورگ روسیه بوده است.

یک ماهیگیر نروژی موفق شد که این تجهیزات را از بدن این نهنگ جدا کند.

آدون ریکاردستن،‌ زیست شناس نیروی دریایی نروژ می‌گوید که این تجهیزات از نوعی نیست که دانشمندان روس از آن استفاده می‌کنند.

روسیه یک پایگاه نظامی دریایی در این منطقه دارد.

این نهنگ سفید که به نظر اهلی شده،‌ در نزدیکی اینگویا،‌ جزیره قطبی واقع شده که در فاصله ۴۱۵ کیلومتری بندر مورمانسک است. این بندر در شمال غرب روسیه و در نزدیکی مرز روسیه با نروژ و فنلاند قرار دارد،.

زیستگاه طبیعی نهنگ‌های سفید بلوگا که ظاهرشان شبیه دلفین است،‌ آب‌های قطبی است.

شبکه تلویزیون سراسری نروژ تصاویری منتشر کرده است که نشان می‌دهد تجهیزات از بدن نهنگ باز شده است.

سار خیلی محکم به بدن نهنگ بسته شده بود و تجهیزات نصب دوربین تصویربرداری به آن متصل بود اما دوربینی وجود نداشت.

او افزود: “یک همکار روس به ما گفت که آنها چنین آزمایش‌هایی انجام نمی‌دهند اما او می‌داند که سال‌هاست که نیروی دریایی روسیه نهنگ‌های سفید را آموزش می‌دهد. او احتمال داده است که این نهنگ سفید یکی از نهنگ‌های تربیت‌شده نیروی دریای روسیه باشد.”

یک سرهنگ ذخیره روسیه،‌ که درباره استفاده نظامی از جانوران دریایی کتاب نوشته است،‌ نگرانی‌های نروژ درباره این نهنگ سفید را رد کرد اما این موضوع را که این حیوان احتمالا از پایگاه نیروی دریایی روسیه فرار کرده است را رد نکرد.

سرهنگ ویکتور بارانتس، در مصاحبه با یک شبکه تلویزیونی مسکو گفت: “اگر ما واقعا می‌خواستیم از این حیوان برای جاسوسی استفاده کنیم،‌ فکر می‌کنید یک شماره تلفن همراه با این پیام که “لطفا با این شماره تماس بگیرید” به بدن دلفین وصل می‌کردیم؟”

او گفت: “ما دلفین‌های نظامی داریم که برای زمان جنگ تربیت شده‌اند،‌ این مسئله را پنهان نمی‌کنیم.”

به گفته سرهنگ بارانتس “در سواستوپول، بندری در جنوب غرب شبه‌جزیره کریمه، مرکزی برای تربیت دلفین‌ها وجود دارد که برای انجام وظایف مختلف،‌ از جمله بررسی وضعیت کف دریا برای جلوگیری از پیشروی آب،‌ کشتن غواصان خارجی و حتی چسباندن مین به بدنه کشتی‌های غریبه آموزش می‌بینند.”

تاسیسات پرورش دلفین در کریمه به اوکراین تعلق داشت اما پس از آنکه نیروهای روسیه در سال ۲۰۱۴ این منطقه را گرفتند،‌ این تاسیسات را در کنترل خود گرفتند.

پروفسور ریکاردستن،‌ که در دانشگاه ترومسو در شمال نروژ تدریس می‌کند، می‌گوید: “نهنگ‌های سفید مثل نهنگ‌های قاتل و دلفین‌ها حیوانات هوشمندی هستند و این حیوانات قطبی می‌توانند مانند سگ تربیت شوند.”

او با اشاره به اینکه افسار به سختی از بدن نهنگ جدا شد گفت که نهنگ سفید چند روز به دنبال غذا به قایق ماهیگیری نزدیک می‌شده است و حالا این نگرانی مطرح است که این نهنگ عادت به تغذیه از دست انسان را دارد و اگر گروهی از نهنگ‌ها را پیدا نکند، باز هم به قایق‌های ماهیگیری نزدیک شود.

دلفین‌های نیروی دریای آمریکا

در دوران جنگ سرد نیروی دریایی آمریکا برنامه ویژه ای برای تمرین دادن و تربیت دلفین‌ها و شیرهای دریای در کالیفرنیا داشت.

بخش تحقیقی پستانداران دریایی نیروی دریایی آمریکا،‌ که در شهر سن دیه‌گو واقع شده، از این حیوانات برای موقعیت‌یابی و شناسایی مین‌های دریایی و سایر اشیا خطرناک در کف اقیانوس استفاده می‌کرد.

به نوشته سایت نیروی دریایی آمریکا از این حیوانات برای شناسایی افراد غیرمجازی که در زیر دریا ممکن است به کشتی‌ها و ناوهای آمریکایی صدمه بزند تربیت شده‌‌اند.

در سال ۲۰۰۳ و در جریان جنگ عراق،‌ نیروی دریایی آمریکا از دلفین‌های تربیت شده برای کمک به تیم‎های مین پاک‌کن خود استفاده کرد.

Array
00:00
00:00
تفریحی - سرگرمی بدون نظر 679 views

نظر خود را بنویسید

نظر شما پس از تایید مدیریت درج خواهد شد

هنوز نظری ثبت نشده است ، اولین نفری باشید که نظر میدهید !